قرآن برای انسان نخست،تصویری پس از آفرینش معتقد است،آنجا که میگوید:
"و لقد خلقناکم ثم صورناکم ثم قلنا للملائکه اسجدوا لادم فسجدوا الا اابلیس لم یکن من الساجدین"
(اعراف/12)
پس شما را آفریدیم آنگاه صورت بندی کردیم،سپس به فرشتگان امر کردیم که بر آدم سجده کنند،و جز ابلیس همگی سجده کردند اکنون باید دید مقصود از تصویر پس از خلقت چیست؟
قبلا نکتهای را یاد آور میشویم و آن اینکه لفظ"خلق"در لغت عرب در دو معنی به کار میرود:
1-اندازه،و بر این اساس میگویند:خلق الخیاط الثوب،خیاط پارچه را اندازه گرفت.
2-ایجاد و آفریدن شیئی.
مولف اساس البلاغه اصرار دارد که معنی صحیح در اساس"خلق"همان اندازه گیری است و معنی دوم به مرور زمان پیدا شده است.7