-
تفاوت در خلقت موجودات با گیاهان
سهشنبه 23 تیر 1394 10:19
اولاً: شکی نیست که این عالم نظم دارد و نظم آن ذاتی است. و بین اجزای آن رابطه حقیقی برقرار است؛ مثل مراتب اعداد. در اعداد میبینیم که عدد (یک) قبل از عدد (دو) و عدد (دو) قبل از عدد (سه) و بعد از عدد (یک) است. همچنین هر عددی غیر از عدد یک، بعد از عددی و قبل از عدد دیگری است. هر عددی مرتبهای را اشغال کرده و در مرتبه خود...
-
دلیل خلقت حیوانات!
سهشنبه 23 تیر 1394 10:18
آیات قرآن پیرامون خلقت حیوانات را در چند دسته می توان قرار داد: 1. دسته ای از آیات که در آن ها به صورت کلی به خلقت آنچه در آسمان و زمین است ، اشاره شده است. مانند: الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَا بَیْنَهُمَا فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ ...(1) همان کسى که آسمانها و زمین و آنچه را که میان آن دو است در شش روز...
-
مراتب خلقت از دیدگاه آیات و روایات
سهشنبه 23 تیر 1394 10:17
مطابق آیات و روایات، عالم تکوین در دو بخش عالم انوار و عالم اجسام خلق شده است. عالم اجسام متوقف و وابسته به عالم انوار و عالم انوار مدبّر آن است. اولین مخلوق خداوند، نور وجودی حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله است که همه چیز از آنپیدا شده و اصل عالم خلقت است. تعابیر مختلفی چون عقل، نور، روح و قلم درباره آن به کار رفته...
-
پیدایش وخلقت موجودات در قرآن
سهشنبه 23 تیر 1394 10:15
پیشگفتار قران کتابی است که با گذشت زمان و ایام نه تنها از ارزش ان کاسته نمی شود بلکه هر روز که علم پیشرفت می کند اعجاز و ارزش علمی قران بیشتر نمایان می شود و اشکار می کند که این کتاب نمی تواند کتاب عادی باشد.قرآن میتواند پاسخ گوی سؤالات ما در همه زمینهها، اعم از اجتماعی،فرهنگیو علمی باشد. اگر روانشناسان. دانشمندان...
-
مثال افراد بخیل در قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 19:20
خداوند متعال در آیات 17 تا 33 سوره قلم میفرماید: انَّا بَلَوْنا هُمْ کَما بَلَوْنا اصْحابَ الْجَنَّةِ اذْ اقْسَمُوا لَیَصْرِ مُنَّهَا مُصْبِحِینَ وَلَا یَسْتَثْنُونَ* فَطَافَ عَلَیْها طائِفٌ مِنْ رَّبِّکَ وَ هُمْ نَآئِمُون فَأَصْبَحَتْ کَالصَّرِیِم* فَتَنَادَوْا مُصْبِحِینَ* انِ اغْدُوا عَلَی حَرْثِکُمْ إنْ کُنْتُمْ...
-
مثل اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله در انجیل
دوشنبه 22 تیر 1394 19:02
در قسمت اوّل آیه مثل، توصیف ویژگیهای اصحاب راستین پیامبر صلی الله علیه و آله را در تورات مطالعه کردیم و ضمناً معلوم شد که تورات و انجیل نه تنها از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله سخن گفته و نشانههای او را بیان نموده، بلکه ویژگیها و صفات شایسته یاران حقیقی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نیز شرح داده است. در ادامه...
-
مثال کفّار در قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 18:35
خداوند در آیه 171 سوره بقره میفرماید: «وَ مَثَلُ الَّذِینَ کَفَرُوا کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِمالا یَسْمَعُ الَّا دُعَاءً وَ نِداءً صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لایَعْقِلُونَ» مَثَل کافران [در شنیدن سخن پیامبران و عدم درک معنای آن همچون حیوانی است که کسی او را [برای نجات از خطر] صدا زند و او [معنای آن آواز را نفهمد]...
-
داستان گاو بنی اسرائیل
دوشنبه 22 تیر 1394 18:21
آیه شریفه مورد بحث در پی آیاتی است که داستان «گاو بنی اسرائیل» را بیان میکند. خلاصه داستان- که در آیات 73- 67 سوره بقره آمده است- به قرار زیر است: یکی از بنی اسرائیل به شکل مرموزی کشته شد. و این قتل، سبب اختلاف میان آنها گردید. معمولًا وقتی که حادثهای رخ میدهد و عامل آن مشخّص نیست، کسانی که با هم خرده حسابی دارند،...
-
مثال منافقان
دوشنبه 22 تیر 1394 18:19
اوّلین مثالی که موضوع بحث ماست، آیه 17 و 18 سوره بقره است: خداوند متعال در این دو آیه چنین میفرماید: «مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ نَاراً فَلَمَّا اضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فِی ظُلُماتٍ لَّایُبْصِرُون صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَایَرْجِعُونَ». مَثَل آنان (منافقان) همانند...
-
هدف از مثَلَها، از زبان قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 18:16
در آیاتی از قرآن، هدف از مثلهای قرآنی بیان شده است؛ به سه نمونه از آن توجّه کنید: 1- در آیه 25 سوره ابراهیم پس از این که کلمه «طیّبه» را به «شجره طیّبه» تشبیه میکند- که بحث آن خواهد آمد- در آخر آیه میفرماید: «وَ یَضْرِبُ اللّهُ الامْثالَ لِلْنّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ» خداوند برای مردم مَثَلها میزند، شاید...
-
مثلهای عملی و لسانی قرآن مجید
دوشنبه 22 تیر 1394 18:15
این نکته قابل توجّه است که مثل گاهی عملی است و به زبان کردار بیان میشود و گاهی لفظی است و به زبان گفتار. مثلهای قرآن مجید از نوع دوّم است؛ ولی در سیره پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و ائمّه هدی علیهم السلام گاهی مثالهای عملی نیز دیده میشود که طبعاً اثر بیشتری هم دارد. «1» به دو نمونه آن توجّه کنید: 1- گناهان...
-
چرا قرآن «مثال» زده است
دوشنبه 22 تیر 1394 18:13
چرا قرآن «مثال» زده است؟ در قرآن مجید مثلهای زیادی، بیش از پنجاه مَثَل، «2» دیده میشود. تنها در سوره بقره- که دوّمین سوره قرآن است- حدّ اقل ده مثل ذکر شده است. چه حکمتی در این مثالها نهفته است که خداوند تا این میزان مثل آورده است؟ پاسخ: مَثَل یعنی تشبیه حقایق عقلی به امور حسّی و قابل لمس. از یک سو، مسائل عقلی بسیاری...
-
بازتاب عملکردهای انسان توسط شنوائی، در قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 18:06
بازتاب عملکردهای انسان توسط شنوائی، دیدگان و پوست «تا اینکه وقتی به آن (آتش) رسیدند شنوائی، دیدگان و پوست آنها گواهی می دهد که چه کـارهـائی را انجام میداده اند»! نکـتـه آیه: شنوائی، دیدگان و پوست، کارهای انسان را بازتاب می دهد: وقتی مغز انسان چیزی می شـوند یا به چیزی گوش می دهد، وچیزیرا می بیند یا به چیزی نگاه می کند؛...
-
نـیـروی حـفـاظـتـی بـدن در قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 17:55
بدن انسان نـیـروی حـفـاظـتـی بـدن « هر کسی در درون خود نیروی پشتیبانی دارد». «نَفس»: زندگی و خودآگاهی در پدیده زنده، و آنچه غرائز و احساسات و هستی خود را درک می کند و از خود بعنوان "من" یاد می کند. پدیده زنده با زنده بودن نَفس زنده است و با مردن نَفس می میرد و همینطور با مردن بدن نَفس نیز می میرد. نَفس فوت...
-
زمان خلقت آدم تا کنون
دوشنبه 22 تیر 1394 17:53
بر طبق گفته مسیحیان، از زمان خلقت حضرت آدم تا کنون 6000 سال گذشته. میخواستم بدانم که آیا از نظر قرآن هم این مدت 6000 سال است یا نه؟ و اگر چنین است مسئله خلقت موجودات ماقبل تاریخ و یا بقایای انسانهایی که با عمر مثلاً 15000 سال کشف شدهاند، چه میشود؟ همچنین یافتههای علمی که عنوان میکند زمین 4/5 میلیارد سال عمر...
-
قرآن و هنر
دوشنبه 22 تیر 1394 16:28
زیبایى شناسى قرآن در نگاه ( فراء ) با نزول کتاب آسمانى قرآن نه تنها تحولات شگرفى در افکار متحجرانه انسان دوره جاهلیت به وجود آمد; بلکه در عرصه علوم گوناگون, دریچه هایى به سوى استعدادهاى پرتکاپو جهت افزودن گستره آگاهى ها گشوده شد. از جمله دانشها که به برکت ادبیات قرآنى به صورت مدوّن و علمى شکل گرفت, علم بلاغت است. قرآن...
-
اسماعیلیه و علوم قرآنی
دوشنبه 22 تیر 1394 16:26
اسماعیلیه یا باطنیه در متون فرقه شناسی و کلامی یک از فرقه های شیعی به شمار می آید. این گروه امامت را حق اسماعیل فرزند ارشد امام صادق(ع) و محمد بن اسماعیل و فرزندان ایشان می دانند. در نظام فکری اسماعیلیه وجود امام در هر عصر و زمانی ضروری است و نمی توان بدون امام به حقیقت ره برد و به سعادت و رستگاری رسید. براین اساس...
-
قرآن و فیزیک
دوشنبه 22 تیر 1394 16:20
تغییرات زمانی: معجزه ی قرآن آیه: "فرشتگان و ارواح در یک روز به او (مذکر) صعود کردند که این معادل پنجاه هزار سال برای انسان است"! در اینجا فرشتگان یک روز معادل پنجاه هزار سال برای انسان گذر می کنند. (زمان در مقابل زمان و نه زمان در مقابل فاصله مانند آیه ی قمری قبل). بسیار عجیب است که مسلمانان از معادله ی...
-
قرآن و متافیزیک
دوشنبه 22 تیر 1394 16:17
شیاطین ,جن و شهاب آسمانی در برخی از آیات اجمالا بیان شده است که خداوند آسمانها را از شیطان،حفظ می فرماید: صافات/10-7: و حفظا من کل شیطان مارد.لا یسمعون الی الملاء الاعلی و یقذفون من کل جانب دحورا و لهم عذاب واصب.الا من خطف الخطفة فاتبعه شهاب ثاقب . نگهداشتیمش از هر شیطان گردنکش.نمی توانند از گروه اعلی و فرازین چیزی...
-
مقصود از علوم قرآنی چیست؟
دوشنبه 22 تیر 1394 16:05
اصحاب پیامبر اسلام(ص) از همان روزهاى نخستین نزول قرآن در فهم و تحقیق این کتاب بزرگ علاقه و جدیّت عجیبى از خود نشان دادند و مطالب علمى ارزندهاى را از پیامبر و از سرچشمه فیّاض قرآن آموختند، که براى محققان و دانشمندان، تحقیقات مهمّى را فراهم ساختند که بعداً «علوم قرآنی» نام گرفت.[1] «علوم قرآنى» اصطلاحى است درباره...
-
نمونه هایی از معارضین قرآن در طول تاریخ
دوشنبه 22 تیر 1394 14:37
تقلیدهایی که بعضی اشخاص خواستند از قرآن کریم بکنند که آنقدر مفتضح و رسواست که برخی قائل به صرف شده اند یعنی می گویند چون اینها خواسته اند با قرآن معارضه کنند خداوند اینها را مجازات کرده است که اینها بیایند آنقدر (سطح پایین) بگویند که اصلا رسوا و مفتضح شوند، یعنی وقتی خواسته اند با قرآن معارضه کنند، آنقدر از سطح عادی...
-
اثر دین اسلام و کتاب قرآن در همبستگی انسان ها در طول تاریخ
دوشنبه 22 تیر 1394 14:35
احساس ملی یا ناسیونالیسم عبارت است از وجود احساس مشترک با وجدان و شعور جمعی در میان عده ای از انسان ها که یک واحد سیاسی یا ملت را می سازند و این وجدان جمعی است که در درون شخصیت افراد حاضر جامعه و بین آنها و گذشتگان آنها رابطه و دلبستگی هایی ایجاد می کند و روابط و مناسبات آنها را با هم و با سایر ملل رنگ می دهد و آمال و...
-
ماجرای صلیب در عهد جدید و قرآن (صلیب در قرآن)
دوشنبه 22 تیر 1394 14:33
روایت های دیگر از صلیب مسیح در سنت مسیحی روایت دیگری نیز از صلیب مسیح وجود دارد که البته بدنه اصلی مسیحیت با آن مخالف بوده است. درباره جماعتی از گنوسی ها، (گروهی که جسم و ماده را پلید می دانستند و در نتیجه جسم مسیح را جسم واقعی نمی دانستند) نقل شده است که آنان معتقد بودند شمعون قیروانی، همان کسی که صلیب مسیح را حمل...
-
تقسیم بندی تاریخ از حیث ایفای نقش زن و مرد و نظر قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 14:31
تاریخ از نظر اینکه در ساختن آن، تنها مرد دخالت داشته باشد، مرد و زن با یکدیگر دخالت داشته باشند، سه گونه می تواند باشد. یک تاریخ، تاریخ مذکر است، یعنی تاریخی که به دست جنس مذکر بطور مستقیم ساخته شده است و جنس مؤنث هیچ نقشی در آن ندارد. یک تاریخ، تاریخ مذکر مؤنث است اما مذکر مؤنث مختلط، بدون آنکه مرد در مدار خودش قرار...
-
تاریخ ادیان و پیامبران از نظر قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 14:29
اجمالی از تاریخ ادیان مطمئن ترین راه در تحقیق اجمالی پیدایش ادیان که از نظر دینی می توان (بدان) اعتماد نمود، همان است که قرآن کریم اجمالا به بیان آن می پردازد، زیرا از هرگونه خطا و اشتباه و اعمال تعصب و غرض رانی منزه و مبرا است. دین خدا که همان دین اسلام است، «ان الذین عند الله الاسلام؛ دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم...
-
ایمان و آینده نگری در قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 14:27
تنها با اندکی دقت می توان متوجه شد که در مفهوم ایمان توجه به آینده و برنامه ریزی برای ساختن فردایی با شکوه و سرشار از لطف و نعمت الهی نهفته است. ایمان یعنی تلاش برای دستیابی به زندگی جاودان در پرتو نعمت های پایان ناپذیر خدای مهربان. مؤمن یعنی کسی که تمام زندگی را در آینه چند روزه زودگذر دنیا می بیند و همواره با این...
-
آینده بشریت در کتاب مقدس و قرآن کریم و روایات (اسلام)
دوشنبه 22 تیر 1394 14:25
موعود در قرآن «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون؛ او (خدا) کسی است که رسول خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا او را بر تمام ادیان جهان پیروز گرداند هر چند مشرکان را خوشایند نباشد.» (توبه/ 33؛ صف/ 9) آیه پیش از این آیه می فرماید: اینها می خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش...
-
نمونه هایی از معارضین قرآن در طول تاریخ
دوشنبه 22 تیر 1394 14:24
تقلیدهایی که بعضی اشخاص خواستند از قرآن کریم بکنند که آنقدر مفتضح و رسواست که برخی قائل به صرف شده اند یعنی می گویند چون اینها خواسته اند با قرآن معارضه کنند خداوند اینها را مجازات کرده است که اینها بیایند آنقدر (سطح پایین) بگویند که اصلا رسوا و مفتضح شوند، یعنی وقتی خواسته اند با قرآن معارضه کنند، آنقدر از سطح عادی...
-
آموزندگی (عبرت آموزی) تاریخ از نظر قرآن
دوشنبه 22 تیر 1394 14:22
آموزندگی تاریخ تکیه قرآن بر تأثیر تعیین کننده عوامل اخلاقی موجب شده که تاریخ را بصورت یک منبع آموزشی مفید درآورد. اگر وقایع تاریخی یک سلسله حوادث تصادفی و اتفاقی باشد و هیچ چیز شرط هیچ چیز نباشد، تاریخ با افسانه تفاوت نخواهد داشت، یک سرگرمی می تواند باشد و غذای خیال، جنبه آموزندگی نخواهد داشت. و اگر تاریخ ضابطه و...
-
تاریخ و سنن الهی از نظر قرآن کریم
دوشنبه 22 تیر 1394 14:21
در این که قرآن کریم تاریخ را به عنوان یک درس و یک منبع معرفت و شناسائی، یک موضوع تفکر و مایه تذکر و آیینه عبرت یاد می کند جای تردید نیست؛ ولی قرآن به تاریخ به چشم فردی می نگرد یا به چشم اجتماعی؟ آیا قرآن تنها نظرش این است که زندگی افرادی را برای عبرت سایر افراد طرح کند یا نظرش به زندگی جمعی است و یا لااقل زندگی جمعی...